info@sff.nu

I

tel. +46 73–203 02 00

I

Sveriges Filatelistförbund, Glasfibergatan 8, 2 tr, 125 45 Älvsjö

Premiär för eldriven fjärrlastbil i trafik

PostNord rullar ut Mercedes-Benz eActros 600

PostNord stärker sin position som branschledare inom hållbar logistik genom att som första företag i Sverige sätta en Mercedes-Benz eActros 600 jämnlastbil i kommersiell drift. Den första bilen – en helelektrisk lastbil för långväga transporter – tas i bruk vid terminalen i Veddesta i juli. Därmed tar PostNord ett konkret steg mot målet om en helt fossilfri fordonsflotta senast 2030.

– Det här är inte framtidens transporter – det är nutiden. Vi investerar i lösningar som gör skillnad redan idag. Den eldrivna fjärrlastbilen i Veddesta är ett viktigt steg i vår resa mot netto-noll, och ännu ett bevis på att PostNord ligger i framkant i omställningen av transportsektorn, säger Liv Najjar, Chef Fordon & laddinfrastruktur på PostNord.

Fjärrlastbilar – lastbilar med släp och fast skåp på chassit – används i logistikintensiva verksamheter som PostNords, där fordonen lastas och lossas flera gånger per dag. De är krävande att elektrifiera, eftersom de ofta kör långa sträckor med tung last. Just därför markerar eActros 600 ett teknologiskt genombrott.

Den nya modellen är utvecklad från grunden för eldrift, med en innovativ e-axel, regenerativ bromsning som återför energi till batteriet, snabbladdningskapacitet och en räckvidd på upp till 50 mil utan mellanladdning – vilket gör den till ett praktiskt alternativ till diesel i fjärrtrafik.

– Att Mercedes-Benz rullar i fullskalig fjärrtrafik hos PostNord är ett tydligt bevis på att våra eldrivna lastbilar är redo för verkligheten. Vi är glada att tillsammans med PostNord driva på omställningen mot en mer hållbar tung transportsektor, säger Mattias Lindebäck, Key Account Manager för Veho import AB som är distributör av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.

Leveransen av det första fordonet skedde den 1 juli, som en del av en planerad satsning på sex eActros 600. Övriga leveranser väntas ske successivt, men tidplanen är ännu inte fastställd.

PostNord har redan tagit stora steg i elektrifieringen av sin fordonsflotta och har idag ett av Sveriges största bestånd av eldrivna distributionsfordon. Satsningen på tunga ellastbilar förstärker företagets ledande roll i transportsektorns klimatomställning.