info@sff.nu

I

tel. +46 73–203 02 00

I

Sveriges Filatelistförbund, Glasfibergatan 8, 2 tr, 125 45 Älvsjö

Månadens bältespännare febr 2025

Under årens lopp har enormt många brevmärken tryckts för att göra reklam för i stort alla typer av företag. Motivmässigt kan det handla om allt från företagens logotyper till avbildningar av de olika produkter som erbjuds.

Men det finns också reklammärken som fått ett betydligt mera dramatiskt utförande. Ett företag i Stockholm som satsade på just detta för nu betydligt mer än ett sekel sedan var Eugène Heimansons Försäkringsbyrå som hade avdelningar för olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, livförsäkring, inbrottsförsäkring, brandförsäkring, sjöförsäkring, glasförsäkring och kanske till och med ytterligare varianter.

Det finns åtta olika reklammärken för Heimansons olika försäkringar och alla är riktigt dramatiskt utformade.

Som exempel var jag valt olycksfallsförsäkringen. Brevmärket visar hur folk och fä gör sitt yttersta för att undkomma en bilist som ägnar sig åt hänsynslös körning på stadens smala gator. Som synes har en fotgängare hamnat under det framstormade fordonet. Man får verkligen hoppas att den överkörde hade en ordentlig olycksfallsförsäkring och kanske även en livförsäkring med tanke på de efterlevande om olyckan skulle ha fått en fatal utgång.

Uppenbarligen menade Eugène Heimanson att det var god reklam för hans försäkringsbyrå att peka ut de mest skräckinjagande händelser som vi medborgare kan råka ut för.

Eugène Heimanson föddes 1870 och fick tidigt (1884) anställning hos Försäkringsbolaget Fylgia. År 1909 lämnade han Fylgia och startade sin egen försäkringsbyrå. Reklammärkena trycktes av företaget B.L. år 1914 vilket framgår av tryck på deras baksidor. Heimanson gick bort år 1930 efter en mycket lång karriär i försäkringsbranschen.

Mer information om Samlarföreningen Bältespännarna finns på baltespannarna.se.

Christer Brunström